Een SEO zoekwoord analyse maken

Een SEO zoekwoord analyse maken

Om een SEO zoekwoord analyse te maken heb je verschillende tools nodig. Daarnaast is het belangrijk om goed naar je bedrijf te kijken. Met deze handige tips & tricks maak jij binnen no time je eigen zoekwoord analyse. Wil jij nu echt aan de slag met het maken van een eigen SEO analyse en strategie? In het ebook SEO handboek voor Solopreneurs maak je stap voor stap een persoonlijk plan. 

Welke zoekwoorden zijn relevant?

Begin bij het bepalen van de juiste zoekwoorden. Pas als je deze weet kun je beginnen met de analyses. Het is essentieel te kijken welke zoekwoorden belangrijk voor jouw business zijn. Dit doe je aan de hand van het zoekvolume en de concurrentie.  Je begint dus met het maken van een lijst met zoekwoorden. Deze zet je allemaal onder elkaar in een excel bestand. Zorg dat je een lijst met ongeveer 15 tot 25 relevante zoekwoorden hebt om te gaan onderzoeken. 

Het zoekvolume bepalen

In de kolom naast de zoekwoorden ga je eerst het zoekvolume zetten. Je kijkt naar het zoekvolume, omdat je de woorden zonder zoekvolume vervolgens links kunt laten liggen. Laat deze woorden wel in het overzicht staan. Hierdoor weet je precies welke zoekwoorden je al onderzocht hebt. Zet de woorden met het hoogste zoekvolume bovenaan en de woorden zonder zoekvolume onderaan, zo heb je een duidelijk overzicht van interessante zoekwoorden. Tijdens het onderzoeken van het zoekvolume geeft bijvoorbeeld de tool Ubersuggest van Neil Patel ook suggesties. Relevante suggesties kun je toevoegen aan de lijst met zoekwoorden. 

De moeilijkheid van een zoekwoord

Om te kijken welke zoekwoorden interessant zijn om ‘gemakkelijk’ op te scoren is de moeilijkheidsgraad belangrijk. Dit is een cijfers tussen de 0 en de 100, hoe hoger de score hoe moeilijker het is om op dit woord gevonden te worden. Tools als Ahrefs en UberSuggest geven dit aan. Je kunt zo het laaghangend fruit ontdekken. Dit zijn woorden met een hoog zoekvolume en een lage moeilijkheidsgraad. 

Huidige posities bekijken

Vervolgens ga je kijken of je op de door jou bedachte zoekwoorden met zoekvolume al vindbaar bent. Dit kun je doen door de tool Accuranker of Ahrefs. Je kunt ook in een incognito scherm zoeken op het zoekwoord en kijken of jij tussen de zoekresultaten staat. Let op, bij instellingen kun je het aantal zoekresultaten aanpassen naar 100. Je kunt zo gemakkelijk zien of je in de top 100 staat. Dit is wel een klusje om te tellen op welke positie je staat, wanneer je jezelf in deze top 100 tegenkomt. 

Wanneer je jouw website tegenkomt in de top 100 zet je de gevonden URL in de kolom naast de moeilijkheidsgraad. Zo kun je zien of je ook daadwerkelijk gevonden wordt op de pagina die je hiervoor voor ogen hebt. 

Template en stappenplan om strategie te maken

Je weet nu welke zoekwoorden interessant zijn en op welke zoekwoorden je gevonden wordt met welke URL. In het ebook SEO handboek voor solopreneurs ontvang je een template om de SEO analyse te maken. Uiteraard staat hierin uitgebreide uitleg en opdrachten om je eigen analyse te maken en advies over hoe jij jouw website aan de hand van de analyse kunt verbeteren. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *