Hoe bepaal je zoekwoorden voor SEO?

Hoe bepaal je zoekwoorden voor SEO?

Wanneer jij jouw website wilt gaan optimaliseren voor Google is het belangrijk te weten op welke zoekopdrachten/zoekwoorden je gevonden wilt worden. Maar hoe weet je nu welke zoekwoorden belangrijk voor je zijn? 

Ben specifiek 

Wat ik nog wel eens zie, is dat mensen de brede (niet specifiek genoeg) zoekwoorden invullen. Woorden zoals: specialist, uniek, Breda, zijn vaak geen woorden waarop je gevonden wilt worden, behalve als je bijvoorbeeld een website hebt over de stad Breda. Het zijn woorden die zo breed zijn en dus op zoveel dingen kunnen slaan dat de kans dat iemand naar jouw specifieke dienst of producten op zoek is vrij klein is. Wanneer iemand ‘maatwerk’ invult op Google, kan dat gaan over maatwerk tafels maar ook over maatwerk kleding. Ben daarom specifiek en gebruik zoekwoorden die vertellen wat je doet. Dus maatwerk keukens of unieke vloerkleden. 

Wees Relevantie

Begin met te kijken welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf. Vragen als: Wat bied je aan? Waarin onderscheid jij je ten opzichte van de concurrent? Waar ben je gevestigd en waar komen je klanten vandaan? Kun je beantwoorden voordat je begint met het maken van een lijst met zoekwoorden. 

Bijvoorbeeld: je bent schoonheidsspecialist in Tilburg en onderscheid je van de concurrent door je lage prijzen of door je centrale ligging in het centrum. Dan kunnen interessante zoekwoorden zijn: 

  • Goedkope schoonheidsspecialist Tilburg
  • Schoonheidsspecialist centrum Tilburg 

Maar natuurlijk ook schoonheidsspecialist, gezichtsbehandeling, gezichtsbehandeling Tilburg, ervaren schoonheidsspecialist. 

Wil jij nu zelf een zoekwoord analyse maken? Voor €12,95 ontvang je direct het E-book SEO handleiding voor starters, met een duidelijke uitleg, template om de analyse te maken, handige tools en een begrippenlijst. 

Maak de lijst met zoekwoorden zo uitgebreid mogelijk, hierna ga je pas kijken welke zoekwoorden je kunt gebruiken om op gevonden te worden binnen Google. 

Het is de combinatie

Maak een goede combinatie van brede zoekwoorden, zoals schoonheidsspecialist of makelaar en kleine zoekwoorden, zoals schoonheidsspecialist Tilburg, of vastgoed makelaar Breda. Zo ontstaat er een uitgebreide lijst met verschillende zoekwoorden met verschillende zoekvolumes. 

Bepaal het zoekvolume 

Het is natuurlijk belangrijk dat er ook op de zoekwoorden wordt gezocht. Dit kun je zien door te kijken naar het zoekvolume, wat aangeeft hoe vaak er per maand op het zoekwoord wordt gezocht. Hier heb je een super handige tool voor: Neil Patel – UberSuggest. Hier kun je het zoekwoord invoeren en je krijgt direct te zien wat het zoekvolume per maand is. 

Schrijf in het template (die ontvang je bij het e-book) per zoekwoord op wat het zoekvolume is. Ook als het volume 0 is, schrijf je dit erbij. Zo weet je in het vervolg dat je deze woorden al hebt onderzocht. 


Fotograaf: Creative Solver

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *