Doelen stellen en beginnersfoutje

Week-update 3 mei: doelen stellen en beginnersfouten

De afgelopen weken ben ik super bewust doelen aan het stellen. Sommige haalbaar, sommige blijkbaar niet haalbaar. Door dit te doen weet ik waar ik sta en waar ik nog aan moet werken. Een ding waar ik nog aan moet werken is mijn prijs bepalen, laten we zeggen dat ik deze week tegen een duidelijke beginnersfout aanliep. 

Doelen stellen

Toen de maand april begon stelde ik mijzelf een doel aan websitebezoekers, binnen tien dagen had ik dit doel behaald. Oftewel, dit had ik volledig verkeerd ingeschat. Ik stelde direct een nieuw doel, een ambitieus doel. Helaas, deze heb ik op vier bezoekers na niet gehaald. Teleurgesteld ben ik zeker niet. Ik weet dat ik komende maand weer een kans heb om mijn doelen te behalen. 

Deze mindset probeer ik mijzelf steeds meer aan te leren. Opgeven is geen optie, ook al lukt het niet gelijk, gaan er dingen mis, door door te gaan kun je het uiteindelijk toch halen. De podcast van Joyce Celine gaf hier een mooi inzicht in. Om mijn doelen nog inzichtelijker te maken heb ik de Pretty Ambitieus planner gekocht. Persoonlijk ben ik meer van maanddoelen stellen, deze planner is ook gericht op week doelen. Ik merk dat ik dat toch lastig vind, misschien omdat het dan heel concreet moet zijn. Wat natuurlijk goed is, maar niet altijd makkelijk.

Beginnersfoutje

Wanneer je een potentiële klant spreekt, komt het uiteindelijk altijd aan bod. Wat worden de kosten? Dit vind ik nog steeds een lastig gedeelte. De kunst is om in te schatten hoeveel uur ik ergens mee bezig ben. Wanneer ik dit vervolgens vermenigvuldigd met mijn uurtarief denk ik al snel dat het te veel is. Nu begon ik deze week vol enthousiasme aan een leuke opdracht. Wat bleek, het was denk ik wel drie keer zoveel werk dan ik had verwacht. Een leermoment en volledig mijn verantwoordelijkheid. De volgende keer weet ik dat ik het anders moet doen. Zonde? Ja, misschien wel. Ik denk echter dat dit de enige manier is om er achter te komen wat er beter kan. Dus, zoals gezegd, met opgeheven hoofd doorgaan. En topkwaliteit leveren, want het belangrijkste vind ik toch nog steeds een tevreden klant. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *