Marketing kanalen

Marketing kanalen om in te zetten als zelfstandig ondernemer

Wat zijn marketing kanalen?

Marketing kanalen zijn de kanalen die je inzet om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Je vermarkt hiermee jouw business. De marketing kanalen die jij in wilt zetten verwerk je in de marketingstrategie. Heb je nog geen hele marketing strategie? Geen probleem! Dan nog is het belangrijk om na te denken over welke marketingkanalen jij als zelfstandig ondernemer inzet om jouw bedrijf te laten groeien. 

Offline marketing kanalen vs. Online marketing kanalen 

Allereerst, het onderscheid tussen offline en online marketing kanalen. Offline marketing kanalen zijn de kanalen waarmee jij mensen bereikt buiten het internet om. Dit worden ook wel de traditionele marketingkanalen genoemd. Hierbij kun je denken aan flyers, billboards, posters, presentaties, radio en tv. Een nadeel van traditionele marketingkanalen is dat het vaak niet goed meetbaar is. Zeker ten opzichte van online marketing, waarin bijna alles meetbaar is. Online marketing kanalen zijn kanalen waarmee je mensen via het internet bereikt. Hier gaan we in deze blog wat dieper op in, omdat dit kanalen zijn die jij als zelfstandig ondernemer zeker in moet zetten. De kosten zijn vaak lager dan wanneer je bijvoorbeeld in een tv- of radioreclame wilt worden genoemd. Daarnaast is het goed meetbaar, waardoor je ook goed weet of het geld dat je uitgeeft of de tijd die je investeert aan het marketing kanaal de moeite waard is.

Marketing kanalen voor jou als zelfstandig ondernemer

1. Je website 

Een website is als je het mij vraagt onmisbaar voor jou als zelfstandig ondernemer. Het hoeft geen uitgebreide site te zijn, maar je wilt iets hebben waar jij mensen online naar toe kunt sturen als je aan de slag gaat met jouw online marketing. Je website is een plek waar jij jezelf als zelfstandig ondernemer kunt laten zien en kunt laten zien wat jij voor iemand kunt betekenen. Zorg dat je website actiegericht is, hiermee bedoel ik dat je mensen aanspoort om een actie te doen. Dus een kennismaking aanvragen, een ebook downloaden, iets kopen. Wat jij als doel hebt met jouw bedrijf moet duidelijk naar voren komen. Je website is een marketing kanaal dat jij volledig in eigen beheer hebt. Jij bepaalt wat er op staat, hoe het eruit ziet en welke functies je allemaal terug wilt laten komen. 

2. Social media kanalen 

Als we het hebben over marketing kanalen kan social media daar natuurlijk niet in ontbreken. We kunnen er niet meer omheen. En ook al heb jij een haat(-liefde) verhouding met social media, je moet er toch over nadenken of je het in wilt zetten voor je business om een gedegen keuze te maken. “Ik vind social media niets” is geen reden om het niet strategisch in te zetten. Social media kanalen zijn fantastisch om in contact te komen met je doelgroep. Uiteraard is de keuze voor het juiste social media kanaal afhankelijk van wie je doelgroep is. Richt jij je op jongeren, dan is TikTok wellicht een betere keuze dan Facebook. Richt jij je op de 50 plusser? Die zijn weer eerder op Facebook te vinden dan op TikTok. Als jij zelfstandig onderneemster bent en nog geen budget hebt voor grote marketing campagnes, dan zijn social media kanalen een mooie manier om organisch (dus niet betaald) verkeer naar je website te krijgen en jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.

Bij social media kanalen kun je denken aan: 

  • Instagram
  • TikTok 
  • Facebook 
  • Twitter
  • LinkedIn 
  • YouTube
  • Pinterest; al is Pinterest hier een vreemde eend, omdat je dit ook kunt zien als een zoekmachine. 

2.1: Adverteren op Social Media 

Naast dat je via social media mensen organisch kunt bereiken, kun je ook kiezen om dit marketing kanaal betaald in te zetten door middel van advertenties. Met advertenties zorg je ervoor dat jij je bereik vergroot. Je kunt hierbij targeten op mensen in je doelgroep. Hiermee wordt social media een marketing kanaal waarmee jij ook mensen bereikt buiten je ‘eigen kring’. 

3. Google 

Google is nog steeds de populairste zoekmachine in Nederland, mensen Googlen er wat op los om antwoorden te vinden op hun vragen. De plek dus waar jij als onderneemster zichtbaar wilt zijn. Mensen zijn gericht op zoek naar een oplossing die jij te bieden hebt! Er zijn twee manieren om Google in te zetten als marketing kanaal. 

3.1: SEO 

SEO, Search Engine Optimization, is het optimaliseren van je website om organisch bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen. Door dit te doen kun jij zonder te betalen de top posities binnen Google in de wacht slepen.

3.2: SEA

SEA, Search Engine Advertising, betekent adverteren in Google. Dit zijn de betaalde posities in Google die nog boven de organische posities staan. Door te betalen kun je dus toch gebruik maken van dit marketing kanaal als je met jouw website nog niet de gewenste posities behaalt. Het voordeel hiervan is dat je snel resultaat kunt behalen (als je het goed doet), het nadeel is dat je afhankelijk bent van het geld dat je er in stopt. Stop je met betalen, dan ben je ook direct je posities en daarmee het verkeer naar je website kwijt. 

 

4. E-mail marketing

E-mail is een marketing kanaal welke je als zelfstandig ondernemer zeker moet overwegen. Bij bovengenoemde marketing kanalen zoals social media en Google ben je afhankelijk van anderen. Besluit Google jouw website niet meer te tonen of stopt Instagram ermee, dan ben je alles kwijt. Met e-mail marketing heb je het veel meer in eigen beheer. Door e-mailadressen te verzamelen van potentiële klanten en huidige klanten kun je echt met mensen in contact blijven. Kijk of je iets kunt maken wat aansluit bij jouw aanbod, hiermee zorg je ervoor dat de mensen die hem aanvragen ook echt in jouw doelgroep passen. Hiermee wordt jouw lijst een stuk waardevoller. Kun je bijvoorbeeld een gratis weggever maken om mailadressen te verzamelen van potentiële klanten? 

5. Marketing kanalen van anderen (partner)

Naast je eigen marketing kanalen kun je ook gebruik maken van kanalen van anderen. Zeker als je zelf nog niet zo veel bereik hebt, kan het heel fijn zijn om via andere kanalen onder de aandacht te komen. Kun je een gastblog schrijven op een platform met veel bezoekers? Is het misschien mogelijk om in een podcast te spreken van iemand anders? Kun je mee in een e-mail van iemand met dezelfde doelgroep?

Hoe kies je het juiste marketing kanaal?

Als zelfstandig ondernemer is het natuurlijk je doel om jouw doelgroep te bereiken. Daarvoor moet je een keuze maken in welk marketing kanaal of welke marketing kanalen het beste bij jou én je doelgroep passen. Om je alles uit je marketing kanalen te halen is het belangrijk dat je ze goed inzet. Ben je nog geen marketing expert en vind je het nog lastig? Kies dan één kanaal en ga daar volledig voor om te kijken of het voor je werkt. Dit betekent niet dat je 3 weken af en toe iets om Instagram zet en dan denkt het werkt niet. Nee je gaat het kanaal volledig benutten, alles eruit halen wat er in zit. Werkt het dan echt niet? Dan kun je overwegen om een ander kanaal te kiezen. Heb je het kanaal helemaal onder de knie? Kijk dan of je er een kanaal bij kunt nemen. Je vindbaarheid in Google zou ik vanaf het begin altijd meenemen. Dit is een lange termijn strategie. Beginnen met bloggen, gebruik die content weer voor je social media en werk langzaam naar een steeds beter presterende website toe. Daar heb je jarenlang profijt van.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *