Social media kalender

Social media kalender voor jouw trouwbusiness

Met een goede social media kalender heb jij de sleutel in handen tot effectieve social media marketing, waarmee jij jouw business nog beter in de spotlight zet. 

Wat is een social media kalender?

Een social media kalender is precies zoals het klinkt: een kalender die je gebruikt om je social media activiteiten mee te plannen en bij te houden. Het helpt je consistent aanwezig te zijn. Daarnaast zorgt het ervoor dat je nooit meer te laat bent met het publiceren van je content of het helemaal laat schieten. Het is een ware musthave die je gebruikt bij het ontwikkelen en uitvoeren van jouw social media strategie.

Waarom is een social media kalender belangrijk voor jouw business?

Als ondernemer heb je 101 dingen op je to-do list staan, die allemaal even belangrijk voor je voelen. Voelen ja, want ze zijn meestal niet daadwerkelijk even belangrijk, maar dat is voor een andere blog. Dus waarom moet dan ook een social media kalender nog op die to-do lijst worden gezet?

1. Het houdt je op schema

Met een social media kalender hou je gemakkelijk overzicht en kost het publiceren van je content minder tijd. Je kunt vooruit werken, waardoor je minder last minute zaken moet gaan ‘verzinnen’. Het geeft je rust en structuur. 

2. Het zorgt ervoor dat jij consistent aanwezig kunt zijn

Met een social media kalender zorg je ervoor dat jij een consistente boodschap uitdraagt en dat je je volgers regelmatig op vaste momenten van goede content voorziet. Dit zorgt ervoor dat je volgers geïnteresseerd in je blijven en meer betrokken raken bij jouw en je business. Misschien is niet iedereen die je volgt iemand die gaat trouwen en daadwerkelijk in je doelgroep valt, maar door consistent zichtbaar te zijn zorg je ervoor dat je top of mind blijft. Hoort iemand dat er een weddingplanner, bruidsboeket of wat jij dan ook aanbiedt nodig is, zul jij als eerste genoemd worden. Dat is wat je wilt bereiken. 

3. Het is een essentieel hulpmiddel voor een effectieve marketingstrategie

Door te werken met een social media kalender zorg je ervoor dat de specifieke marketingacties die uit jouw marketingstrategie rollen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. In je strategie heb je je doelen bepaald. De social media kalender helpt je vervolgens om deze doelstellingen ook te behalen. Want laten we eerlijk zijn, een social media plan kan niet meer ontbreken in een marketing strategie van dit moment!

Hoe maak je een effectieve social media kalender?

Een social media kalender maken is niet heel ingewikkeld. Toch zijn er een aantal zaken waar je van tevoren even goed over na moet denken om de kalender ook daadwerkelijk effectief te kunnen inzetten. 

1. Bepaal je doelen 

Allereerst natuurlijk, wat wil je bereiken met je social media kanalen? Het is essentieel dit te weten om er achter te komen welk kanaal het beste bij je past en hoe je dit het beste kunt inzetten. Ben jij zzp’er en wil je naast je business ook je personal brand opbouwen, dan is het belangrijk jezelf ook te laten zien. Wil je dit juist lostrekken en je vooral richten op het opbouwen van naamsbekendheid en het in contact komen met klanten, dan zul je andere content delen. Je doelen zijn nauw verbonden aan de acties die je moet gaan nemen.

2. Weet wie je doelgroep is 

Je doelgroep is altijd leidend. Het gaat er niet om wat jij wilt delen, maar om wat jouw doelgroep wil zien. Zodra jij goed weet wie jouw doelgroep is, op welk kanaal ze het meest actief zijn en wat voor content ze het liefste lezen, kijken, luisteren, kun jij gedegen keuzes gaan maken. 

 Tip: Het is natuurlijk ook belangrijk dat je hiernaast ook kijkt naar waar je zelf graag actief bent en wat voor content je graag maakt. Consistentie is key, dus zorg dat je iets kiest wat ook bij jou past en je lang en consistent vol kunt houden. 

3. Kies een social media kalender tool 

Lang leven tools! Zeker als het gaat om het plannen van je social media is een tool echt een musthave. Ik werk zelf altijd met Planoly, maar je hebt ook allerlei andere tools die je hierbij kunnen helpen. Met een tool kun jij content klaarzetten en met sommige tools kun je ook automatisch posten. Tailwind is bijvoorbeeld een hele fijne tool om Pins in te plannen voor Pinterest en deze automatisch op het gewenste moment te laten posten. Ook Facebook heeft een fijne eigen tool om content mee in te plannen en te posten.

4. Content strategie 

De social media kalender zorgt ervoor dat jij uiting kunt geven aan jouw content strategie. Wanneer je jouw doelen weet, je doelgroep bepaald hebt, kanalen hebt gekozen die bij jou en je doelgroep passen en een geschikte tool hebt gevonden, wordt het zaak ook daadwerkelijk content te gaan maken. Naast wat je wilt gaan posten moet je ook bedenken hoe vaak je wilt posten, welke dagen en tijden hiervoor handig zijn en welke soorten content je wilt gaat afwisselen. Door dit allemaal te verwerken in je contentstrategie, wordt het een stuk gemakkelijker om invulling te geven aan jouw social media kalender. 

5. Voeg posts toe aan je kalender

Vervolgens wordt het zaak om de content in te plannen in je kalender tool. Het is fijn als je met een tool daadwerkelijk kunt inplannen op een bepaalde datum of tijd, zodat je een melding krijgt op het moment dat het online moet komen of dit automatisch wordt gedaan. Het fijne aan werken met een tool is dat je vooruit kunt werken. Plan een vast moment in de maand in om content in te plannen voor de maand erop. Zo kom je nooit in de situatie dat je niets ‘kunt’ posten. 

Professionaliseringsslag van jouw zichtbaarheid

Een social media kalender helpt je dus met het zichtbaar maken van jouw business. Je vergroot hiermee jouw bereik bij de juiste mensen. Daarnaast zorgt het ervoor dat je efficiënter gaat werken, wat je tijd bespaart. Wanneer je nog niet met een content kalender werkt is het een ware professionaliseringsslag zodra je dit wel gaat doen. Het geeft jou en je team richting om je doelen nog sneller te behalen. 

Wil je hulp bij het maken van een social media kalender? Neem dan contact met mij op! Ik denk graag met je mee. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *