SEO

Hoe bereik je jouw doelgroep en zet je deze om tot jouw ideale klant?

Stap 1: Leer je doelgroep écht kennen

Om je doelgroep te bereiken moet je eerst weten wie je doelgroep is. Je doelgroep, je ideale klant is altijd het uitgangspunt in al jouw marketing acties. Doe daarom onderzoek naar die ideale klant. Heb je al klanten, let dan goed op hoe zij hun problemen omschrijven. Wat voor soort klanten zijn het? Zijn het voornamelijk jonge moeders die struggelen met het vinden van een goed sportritme, die bovengemiddeld verdienen, actief zijn op Instagram en LinkedIn, zich een beetje schamen voor het feit dat ze nog niet in shape zijn en ook niet te veel willen inleveren op de wijntjes in het weekend? Deze informatie is goud waard. Hiermee weet jij namelijk precies waar je allemaal op in kunt spelen in je marketing. De enige manier om je doelgroep te leren kennen is door mensen te onderzoeken. Stel vragen aan je klanten. Heb je nog geen klanten? Stel de vragen dan aan je potentiële klanten. 

Stap 2: Kies het juiste kanaal 

Het juiste kanaal kiezen is wat mij betreft tweeledig wanneer je zelfstandig ondernemer bent, of maar een beperkt aantal expertises in je team hebt. Allereerst, kijk je naar welke kanalen jouw doelgroep gebruikt. Ook hiervoor geldt weer: vraag het! Daarnaast kun je natuurlijk online kijken naar statistieken, maar de meeste informatie krijg je toch echt terug vanuit de doelgroep zelf. 

Als tweede, is het belangrijk dat je kijkt welke kanalen jouw aanspreken. Kies een kanaal waar ook jij energie van krijgt. Natuurlijk is het allerbelangrijkste dat jouw doelgroep er actief is, maar je moet ook een kanaal kiezen waarop jij het volhoudt om langere tijd consistent aanwezig te zijn. Daarbij nog een sidenote: kies een kanaal en focus je daar volledig op. Zeker als je geen specialisten voor meerder kanalen kunt inhuren is één kanaal goed onderhouden al uitdagend genoeg. 

Stap 3: Trigger je doelgroep 

Je weet nu wie je wilt bereiken en via welke kanaal je diegene wilt bereiken. Nu is het zaak om ook de aandacht te krijgen van je doelgroep. Hoe kun jij de aandacht trekken van jouw ideale klant dat iemand jouw content ook daadwerkelijk (af)kijkt? Daarvoor zijn heel veel verschillende mogelijkheden voor. Een voorbeeld kan zijn door gelijk te beginnen over het probleem van de doelgroep of juist over de droom van je doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om de aandacht vast te houden. Denk goed na over wat je schrijft of zegt. Heeft iedere zin een toegevoegde waarde? Kun je het misschien nog ergens inkorten om nog beter tot de kern te komen? Maak de content die wilt delen en kijk het een dag later nog eens terug? Ben je nog steeds blij met wat je gemaakt hebt of kun je nog zaken achterwege laten?

 

Stap 4: Be conversational 

Dit hoor je mij vaker zeggen, maar het is ook zo belangrijk om je doelgroep echt aan te spreken. Hou op met die stijve teksten, zorg dat je teksten menselijk zijn. Zorg ervoor dat mensen je begrijpen en het idee hebben dat je echt tegen ze praat. Probeer dus niet vooral zelf slim over te komen door met moeilijke termen te smijten, maar zorg ervoor dat je laat zien dat jij jouw doelgroep echt begrijpt. Dit maakt de drempel een stuk lager om ook daadwerkelijk actie te ondernemen. Laat hierin ook een stukje van jouw persoonlijkheid terugkomen, zodat mensen een goed beeld krijgen van met wie ze te maken hebben. 

Stap 5: Maak gebruik van andere kanalen 

Naast dat je natuurlijk jouw eigen kanaal in kunt zetten, is het ook mogelijk om op platformen van andere mensen jouw content te delen. Zijn er interessante blogs waarop jij een gastblog kunt plaatsen? Kun je een keer spreken op een event over het onderwerp waar jij alles van weet? Kun je misschien jouw klanten vragen een testimonial te schrijven en die ook op hun kanaal te plaatsen? Kun je een keer aanschuiven bij een podcast of met iemand samen een Instagram live doen? Let er wel op dat dit altijd om kanalen gaat waar jouw ideale doelgroep op aanwezig is (zie stap 1), anders heeft het niet zo veel zin. 

Stap 6: Maak de vervolgstap heel duidelijk 

Iemand die jouw content te zien krijgt heeft geen idee van wat er van hem/haar verwacht wordt. Dit moet je daarom goed duidelijk maken in de content die je deelt. Bedenkt voor ieder stuk content dat je maakt wat het doel is. Is het informeren? Dan hoef je dat natuurlijk niet specifiek te benoemen. Maar wil je dat iemand je post opslaat? Geef dit dan aan! Wil je dat iemand je website bezoekt? Zeg dit dan! Wil je dat iemand iets van je koopt? Laat weten dat je iets verkoopt! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *