content marketing voor solopreneurs

Content marketing voor solopreneurs

Content marketing, het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als solopreneur. Je bent tenslotte ‘maar’ alleen en wat neem je je allemaal wel niet op de hals wanneer je hieraan begint? En waar begin je überhaupt? Toch is content marketing voor jou als solopreneur juist heel interessant!

Word autoriteit in jouw vakgebied

Jij bent jouw bedrijf, jij hebt de expertise in huis om jouw klanten te helpen met hun probleem, jij hebt de antwoorden! Door dit online te laten zien door middel van content marketing kun je jouw potentiële klant het vertrouwen geven dat jij degene bent met verstand van zaken. Deel op je website wekelijks een artikel, video of podcast over een onderwerp wat aansluit bij het probleem van jouw klanten. Hiermee straal jij autoriteit uit binnen jouw vakgebied. Juist door kennis te delen laat je zien dat jij de persoon bent waar men moet zijn. 

Begin met een plan

Maar hoe begin je? Het begint allemaal met een goede strategie. En tijd. Het kost natuurlijk wel tijd om hier goed mee van start te gaan en dit structureel vol te houden. Maar gelukkig ga je kennis delen die je al in huis hebt, waardoor het een stuk gemakkelijker wordt. 

Het is belangrijk te weten waar je allemaal over wilt gaan vertellen. Ikzelf heb daarom een content lijst in Google Docs staan, zodat ik hem overal kan openen een bijwerken. Inspiratie komt helaas niet enkel op gezette momenten, dus is het fijn dat je je ideeën direct en overal op kunt schrijven. Begin bijvoorbeeld met de vragen waarmee klanten bij jou terecht komen. Ben je schoonheidsspecialist? Dan kun je een bijvoorbeeld een artikel schrijven of video opnemen over het reinigen van je huid, of hoe je acne kunt voorkomen. 

Inspiratie opdoen

Een handige tool om vragen te vinden die jij in jouw content kunt behandelen is Answer the Public. Hier kun je woorden intypen die gerelateerd zijn aan jouw business. Je krijgt vervolgens een mindmap met allemaal verschillende vragen die hieraan verbonden zijn. Super handig wanneer je even zonder inspiratie zit.  

Schrijf vervolgens alle onderwerpen die interessant zijn om informatie over te delen op in een overzicht. Het is handig om dit in Excel te doen, zodat je er ook bij kunt zetten wanneer het artikel af is en wanneer het artikel gepubliceerd is. Zo weet je zeker dat je geen dubbele content gaat schrijven. 

Het juiste kanaal

Zorg dat je ongeveer 25 onderwerpen hebt. Wanneer je gaat schrijven kun je kiezen voor een onderwerp waar je op dat moment het meeste gevoel bij hebt. Nog een belangrijk punt: zorg dat je je content kunt delen. Maak een plek op je website, zoals een blog pagina om je teksten op kwijt te kunnen. Natuurlijk kun je ook kiezen voor video en deze op YouTube en jouw website publiceren. Het is wel de bedoeling dat mensen jouw content gaan zien. Deel dit dus op de kanalen waarop jouw doelgroep aanwezig is. Hierbij kun je denken aan Instagram, Pinterest, maar ook LinkedIn en Youtube. Ook al eens aan TikTok gedacht? 

Handige tools

Naast het maken van de content moet je een strategie gaan maken, hoe jij met de content jouw doelgroep gaat bereiken. Waar is jouw klant? Zorg dat je op die kanalen structureel aanwezig bent.  Er zijn verschillende tools die je helpen bij het inplannen van jouw gemaakte content op social media kanalen, waardoor je hier niet dagelijks mee bezig hoeft te zijn. Dat is zo fijn aan content marketing, je kunt heel goed vooruit werken. Zit jij lekker in de flow met het maken van de content, ga dan vooral door! Plan alles in via tools als Planoly en Buffer en je kunt gemakkelijk een maand vooruit. Het is natuurlijk wel belangrijk dat wat je deelt up to date is. Dus deel jij een mening over iets wat op dit moment gaande is, zorg dat je dit dan niet pas over een maand publiceert. 

Klik hier om een template te bekijken waarin je makkelijk je content ideeën opschrijft. 

 

Fotografie: Creative Solver

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *