5 conversie boosters voor je website

5 conversie boosters voor je website

1. Gebruik de bovenkant van je website

Zorg dat de bezoeker direct kan zien wie je bent, wat je doet en direct een actie kan nemen. De meeste bezoekers zien de bovenkant van je webpagina’s, maak hier gebruik van! Je wil hier de klant direct overtuigen dat jij the one bent. Hier wil je ook dat de klant direct een conversie kan doen. Ik raad je aan om hier twee mogelijkheden te geven. Uiteraard direct de hoofd conversie actie, bij een salon: Maak direct een afspraak. Maar voeg hier ook een mini conversie toe. Dit kan bijvoorbeeld zijn: ‘Handleiding voor blijvend mooie nagels.’ Of ‘De nieuwste haartrends voor 2020.’ Een mini conversie is iets wat mensen die interesse hebben in jouw vakgebied aan kunnen vragen. Zo bouw je gelijk een e-maillijst op waardoor je met potentiële klanten in contact kunt blijven en ze op kunt vormen tot betalende klanten.

2. Zorg voor een duidelijke Click To Action (CTA)

Je kunt natuurlijk in hetzelfde lettertype, op dezelfde manier neerzetten wat je wilt dat de bezoeker doet. ‘Plan een afspraak in’. Maar zorg dat je CTA opvalt, dit moet het eerste zijn waar de aandacht van de klant op valt. Houd in je achterhoofd dat geen een klant jouw CTA mag missen. Maak er een knop van met een opvallende rand of kleur. Nu ben ik wel van mening dat de CTA ook bij de uitstraling van je website moet passen. Nee, je hoeft niet overal knal oranje knoppen toe te voegen, maar zorg dat het onderscheidend is en opvalt.

“Zorg dat het onderscheidend is en opvalt.”

3. Een conversie gerichte bedankt-pagina

Wanneer iemand voor het eerst op je website komt, kun je ervan uit gaan dat diegene niet direct een afspraak maakt. Maar iets aanvragen in ruil voor wat gegevens is een makkelijkere stap, de mini conversie dus. Zodra iemand dit heeft aangevraagd kun je diegene op een bedankt-pagina laten landen. Laat dit nu de ideale plek zijn om jouw conversie te verhogen. De bezoeker heeft net aangegeven interesse te hebben in jouw product of dienst. Dus dit is hét moment om hier gebruik van te maken. Op deze pagina kun je dus een kortingscode aanbieden of een bijproduct wanneer iemand direct of die dag nog een afspraak maakt. Dit maakt het ook interessanter om met de mini conversie te adverteren, omdat je het advertentiebudget zo gemakkelijker terug verdient.

4. Betrouwbaarheid

Zeker wanneer je iemand vraagt direct te betalen is betrouwbaarheid een van de belangrijkste zaken die je op orde moet hebben. Komt je website professioneel en betrouwbaar over? Is er een duidelijk beleid voor verzenden en retourneren? Kan je als klant gemakkelijk contact opnemen? Is het mogelijk achteraf te betalen? Allemaal zaken die meespelen in het beslissingsproces van de klant. Zorg dat er een duidelijke klantenservice te vinden is. Ook al ben je alleen en is je bedrijf nog niet zo groot, dat maakt niet uit! Zorg dat je overkomt als iemand die weet waar ze over praat, iemand waar je graag zaken mee doet en waar je van op aan kunt. Met Mollie kun je bijvoorbeeld gemakkelijk verschillende betaalmogelijkheden aanbieden. Een chat is ook handig om te installeren op je website, hiervoor kun je bijvoorbeeld Intercom inschakelen. Deze tool kun je zelfs zo invullen dat hij automatisch antwoord geeft op de meest gestelde vragen van klanten. Zorg er wel voor dat je de tijd hebt om ook persoonlijk te reageren. Een chatfunctie zonder tegenspraak is natuurlijk niet erg relevant.

5. Bijproducten & Loyalty’s

Heb je een webshop met bijvoorbeeld haarverzorgingsproducten, dan is het handig om bij ieder product te laten zien welke producten daar bij passen. Ik noem maar iets een tangle teezer bij antiklit spray of een verzorgend masker dat helpt tegen klitten in je haar. Ook kun je natuurlijk gebruik maken van de welbekende spaarprogramma’s. Bij iedere aankoop een punt en bij 10 punten 10% korting. Dit kun je met een beetje creativiteit wel wat spannender maken, maar you know what I mean.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld, maar hoeveel van bovenstaande punten heb jij al doorgevoerd op jouw website? Nog een kleine tip van flip, maak gebruik van retargeting op je winkelmandje door middel van een Facebook of Google Ads campagne. Met dat kleine duwtje in de goede richting kun je een twijfelende klant toch nog in de goede richting duwen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *