Een SEO zoekwoord analyse maken
Om een SEO zoekwoord analyse te maken heb je verschillende tools nodig. Daarnaast is het belangrijk om goed naar je bedrijf te kijken. Met deze handige tips & tricks maak jij binnen no time je eigen zoekwoord analyse. Wil jij nu echt aan de slag met het maken van een eigen SEO analyse en strategie? In het ebook SEO handboek maak je stap voor stap een persoonlijk plan.
Welke zoekwoorden zijn relevant?
Begin bij het bepalen van de juiste zoekwoorden. Pas als je deze weet kun je beginnen met de analyses. Het is essentieel te kijken welke zoekwoorden belangrijk voor jouw business zijn. Dit doe je aan de hand van het zoekvolume en de concurrentie.
Je begint dus met het maken van een lijst met zoekwoorden. Deze zet je allemaal onder elkaar in een excel bestand. Zorg dat je een lijst met ongeveer 15 tot 25 relevante zoekwoorden hebt om te gaan onderzoeken.
Het zoekvolume bepalen
In de kolom naast de zoekwoorden ga je het zoekvolume zetten. Je kijkt naar het zoekvolume, zodat je de woorden zonder zoekvolume vervolgens links kunt laten liggen. Laat deze woorden wel in het overzicht staan. Hierdoor weet je precies welke zoekwoorden je al onderzocht hebt. Zet de woorden met het hoogste zoekvolume bovenaan en de woorden zonder zoekvolume onderaan, zo heb je een duidelijk overzicht van interessante zoekwoorden. Tijdens het onderzoeken van het zoekvolume tools zoals Ubersuggest van Neil Patel en SEranking ook suggesties. Relevante suggesties kun je toevoegen aan de lijst met zoekwoorden.
De moeilijkheid van een zoekwoord
Om te kijken welke zoekwoorden interessant zijn om ‘gemakkelijk’ op te scoren is de moeilijkheidsgraad belangrijk. Dit is een cijfers tussen de 0 en de 100, hoe hoger de score hoe moeilijker het is om op dit woord gevonden te worden. Tools als SEranking en UberSuggest geven dit aan. Je kunt zo het laaghangend fruit ontdekken. Dit zijn woorden met een hoog zoekvolume en een lage moeilijkheidsgraad.
Huidige posities bekijken
Vervolgens ga je kijken of je op de door jou gekozen zoekwoorden met zoekvolume al vindbaar bent. Ook dit kun je doen met een van bovengenoemde tools. Je kunt ook in een incognito scherm zoeken op het zoekwoord en kijken of jij tussen de zoekresultaten staat. Let op, bij instellingen kun je het aantal zoekresultaten aanpassen naar 100. Je kunt zo gemakkelijk zien of je in de top 100 staat.
Wanneer je website in de top 100 staat, zet je de gevonden URL in de kolom naast de moeilijkheidsgraad. Zo kun je zien of je ook daadwerkelijk gevonden wordt op de pagina die je hiervoor voor ogen hebt.
Je hebt nu een duidelijk overzicht van interessante zoekwoorden en of je hier al op vindbaar bent met de gewenste URL.


