In contact met je website bezoeker: de contactpagina(s)
Een standaard contactpagina is vaak een van de meest bezochte pagina's van een website. Dit is waar bezoekers naartoe gaan als ze vragen hebben, als ze met je willen samenwerken, of als ze simpelweg meer over je willen weten. Maar hoe zorg je ervoor dat deze pagina meer doet dan alleen je gegevens tonen?
Makkelijk en toegankelijk contact
Je website is er om met jouw doelgroep in contact te komen. Stap 1 is dan dat je dit zo eenvoudig mogelijk moet maken. Denk aan een kort en overzichtelijk formulier. Vaak zijn een naam, e-mailadres, telefoonnummer en een berichtveld al voldoende. Door het formulier eenvoudig te houden, verlaag je de drempel voor potentiële klanten om die eerste stap te zetten en contact op te nemen.
Maar let op: eenvoud betekent niet altijd dat je ook kwalitatieve leads binnen haalt. Wil je vooral veel leads genereren of juist kwalitatief goede leads? Als je net begint en elke lead belangrijk is, houd dan je formulier zo toegankelijk mogelijk. Zodra je merkt dat je veel leads binnenhaalt, kun je beginnen met het verfijnen van het proces.
Kwaliteit boven kwantiteit?
Als je liever alleen leads binnenhaalt die echt geïnteresseerd zijn in je diensten, kun je het formulier iets uitgebreider maken. Door een paar extra vragen toe te voegen, zoals specifieke behoeften of projectdetail filter je automatisch de minder serieuze leads eruit. Ja, je zult misschien minder reacties krijgen, maar degene die wél het formulier invullen, zijn waarschijnlijk meer gemotiveerd en een betere match voor jouw bedrijf.
Hoe moeilijker het formulier is om in te vullen, hoe hoger de kwaliteit van de leads vaak zijn. Mensen die bereid zijn om extra moeite te doen, hebben meestal een sterker voornemen om met je samen te werken.
Biedt alternatieve contactopties
Waarom zou je alleen maar een standaard contactformulier aanbieden? Zo veel mensen, zo veel wensen, dit geldt ook in de manier waarop mensen met jou in contact komen. Overweeg bijvoorbeeld om je klanten de mogelijkheid te geven direct een kennismakingsgesprek in te plannen via een online agenda. Dit geeft je klanten het gevoel dat ze direct in contact komen met jou, zonder te hoeven wachten op een e-mail reactie. Het zorgt ook voor minder heen en weer gemail en meer directe actie.
Een chatfunctie, is ook een mooie manier om met jouw websitebezoekers in contact te komen. Al eens gedacht aan een WhatsApp-knop, of een optie om via sociale media contact op te nemen? Mensen hebben verschillende voorkeuren, en door meerdere contactopties aan te bieden, vergroot je de kans dat ze daadwerkelijk de stap zetten om contact op te nemen.
Het zit 'm in de details
Een goede contactpagina is dus meer dan alleen maar een plek waar je jouw gegevens deelt. Het is een kans om je bezoekers te begeleiden richting een samenwerking met jou. Of je nu gaat voor kwantiteit of kwaliteit, zorg ervoor dat je contactpagina aansluit bij de doelen en behoeften van je bezoekers.


