Wat zijn heading tags (website koppen)?

Wat zijn heading tags (website koppen)?

Heading tags zijn de koppen op je webpagina om aan Google en je bezoekers aan te geven waar de tekst over gaat. Heading tags klinkt wellicht wat ingewikkeld, maar dat is het absoluut niet. Als je een tekst schrijft begin je automatisch al met de titel (heading 1), vervolgens schrijf je verschillende alinea’s en die geef je een heading 2 tag. Zo bouw je de tekst logischerwijs op en met de koppen geef je aan waar de verschillende stukken tekst over gaan. Je tekst wordt hierdoor scanbaar voor de lezer, maar ook voor Google om zo in één oogopslag te kunnen zien waar de tekst over gaat. 

Heading 1 

De heading 1, H1 kop, is de belangrijkste kop van je webpagina. Je kunt je website zien als een boekwerk. Iedere pagina is een hoofdstuk met een eigen kop, deze pagina’s (hoofdstukken) zijn onderverdeeld in verschillende paragrafen en eventuele subparagrafen. Iedere pagina heeft dus een eigen unieke H1 kop. Het is natuurlijk gek als een hoofdstuk meerdere ‘hoofdstuk koppen’ bevat, daarom heeft iedere webpagina ook maar één H1 kop.

SEO heading 1

Ook voor je vindbaarheid in Google is het verstandig gebruik te maken van de juiste koppen structuur. Voor heading tag H1 betekent dit dat je hierin het belangrijkste zoekwoord van de pagina laat terug komen. Het belangrijkste zoekwoord heb je als het goed is onderzocht, dit is het zoekwoord waarop je met de betreffende pagina gevonden wilt worden binnen Google. Door het focus zoekwoord in de H1 kop terug te laten komen, zien Google en jouw bezoeker dat dit het hoofdonderwerp is van de webpagina. Stel je wilt gevonden worden op Paardrijkleding. Dan zorg je dat op de pagina waarmee je op dit zoekwoord gevonden in de heading 1 het woord paardrijkleding terugkomt. 

HTML code h1 

De HTML code voor een heading 1 is <h1>kop</h1>. Het woord ‘kop’ pas je aan naar de kop, inclusief het focus zoekwoord, die jij de pagina wilt geven. Vaak kun je in de backhand van je website ook in een visuele editor werken in plaats van in de HTML code. Hierin kun je vaak gemakkelijk aangeven wat voor soort heading tags het moeten zijn. 

Tussenkoppen

Naast de H1 kop bevat je pagina als het goed is ook verschillende tussenkoppen. Hier kun je tijdens het schrijven van de SEO tekst al rekening mee houden. Verdeel de paragrafen die je schrijft op door middel van tussenkoppen. Voor de koppen van de paragrafen gebruik je een heading 2, een H2 kop. Verdeel je een paragraaf nog onder in subparagrafen dan krijgen deze subparagrafen een heading 3, een H3 kop. 

 

H1, H2, H3 SEO

Het is het goed om te weten dat hoe hoger het getal, hoe meer waarde de kop heeft voor Google. Een H3 kop heeft dus minder waarde dan een H2 of een H1 kop. Je kunt soms zelfs tot een H6 kop toevoegen op een pagina, maar dit is eigenlijk nooit nodig. Laat dit lekker achterwege en gebruik voornamelijk H1 tot en met H3, eventueel H4 koppen indien nodig. 

Zorg ervoor dat je met de H2 en de H3 koppen duidelijk aangeeft waar de paragrafen over gaan. Laat ook hier een keer het focus zoekwoord in terugkomen. Zo ziet Google, maar ook je bezoeker dat de rest van de tekst ook aansluit bij het hoofdonderwerp, de H1 kop. 

HTML code H2 en H3 

De HTML code voor een heading 2 is <H2>tussenkop</H2>. Voor een heading 3 is de HTML code <H3>sub tussenkop</H3>. Ook hierbij geldt dat je dit vaak in een visuele editor aan kunt geven, zonder dat je hier zelf een code hoeft toe te voegen. Wanneer jij in de visuele editor aangeeft wat voor soort heading het moet worden, wordt dit automatisch in de code aangepast. 

Wil jij nu precies weten voor welk zoekwoord jij een tekst moet optimaliseren en hoe je deze koppenstructuur goed toepast op je website? Meld je dan aan voor de Online SEO cursus. Hier leer ik je alles over SEO en hoe jij jouw website kunt optimaliseren om betere posities binnen Google te behalen. 

Vond je dit een interessant artikel? Deel hem dan zeker via je eigen netwerk, zo help jij andere ondernemers ook weer verder!

Facebook
LinkedIn
Pinterest

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *