SEO Trends 2021

SEO Trends 2021

Ieder jaar zijn er weer nieuwe trends, ook op het gebied van SEO. Ontdek wat ons dit jaar te wachten staat en hoe jij hierop kunt inspelen. 

1. Kunstmatige Intelligentie 

Het algoritme RankBrain speelt sinds een paar jaar een belangrijke rol in het rangschikken van de posities binnen Google. Dit algoritme wordt vermoedelijk in de loop der jaren steeds slimmer, waardoor het belangrijk is hier goed op in te spelen. Helaas geeft Google nog niet veel vrij over hoe je een website het beste voor dit algoritme kan optimaliseren. Er wordt verwacht dat de gebruikerservaring nog belangrijker wordt. Hierbij kan Google meer gaan kijken naar het gedrag op de website, bijvoorbeeld de klikfrequentie en hoe lang mensen op de website blijven. Bij het optimaliseren van de website gaat de ervaring van de bezoeker dus een steeds grotere rol spelen. 

2. Gesproken zoekopdrachten 

Al jaren zien we dat gesproken zoekopdrachten toenemen. Wat begon met een flinke stijging in de VS, is nu ook in Nederland merkbaar. Er wordt zelfs verwacht dat 55% van de huishoudens in de VS in 2022 een slimme speaker heeft.(1)

Wanneer iemand een spraakgestuurde zoekopdracht doet, is dit hoogstwaarschijnlijk anders verwoord dan een getypte zoekopdracht. Daarom is het verstandig hier ook rekening mee te houden met de content die je maakt. Zorg dat je natuurlijke zinnen gebruikt in de tekst en de titels. Hierdoor wordt de tekst ook een stuk prettiger te lezen voor de bezoeker. 

3. Mobiele performance

In 2019 kregen we al te maken met de mobile first index. Dit betekent dat Google als eerste kijkt naar de mobiele performance wanneer de posities bepaalt worden. Aangezien verwacht wordt dan bijna driekwart van de wereld in 2025 alleen zijn smartphone nog gebruikt om te internetten, is dit niet zo’n vreemde ontwikkeling.  

Om de mobielvriendelijkheid van je website te checken kun je gebruik maken van de mobielvriendelijke test van Google. Ook kun je in Google Search Console kijken naar de mobiele bruikbaarheid van je website om te zien hoe goed dit ervoor staat en wat je nog kunt optimaliseren. 

4. Inhoud moet voldoen aan het EAT principe 

Om te bepalen of de inhoud van een website voldoet aan de kwaliteitseisen van Google gebruikt de zoekmachine het EAT principe. Dit staat voor deskundigheid (expertise), gezaghebbendheid (authority) en betrouwbaarheid (reliability). Dit is vooral belangrijk voor bedrijven in de gezondheidszorg of de financiële sector. Het is hierbij essentieel dat je een goed beeld hebt van de doelgroep die je aanspreekt en de zoekintenties van deze doelgroep. Pas hierop altijd de inhoud aan, spreek je een jonge doelgroep aan maak dan meer gebruik van video. Spreek je een oudere doelgroep aan? Dan kun je zorgen voor een duidelijk leesbare tekst en video wat meer achterwege laten. Sluit de manier van communiceren aan op de doelgroep. Daarnaast is het verstandig een goede bronvermelding bij te houden. Gebruik bij het maken van de content betrouwbare bronnen en vermeld deze in de tekst. Het is ook super fijn als gerenommeerde website naar jouw website linken, dit geeft Google aan dat jouw website aan het EAT-principe voldoet. 

5. Lange teksten 

Lange teksten doen het over het algemeen beter in de Google zoekresultaten dan korte teksten. Let er wel op de de inhoud goed moet zijn. Schrijf content die de bezoeker aanspreekt en aanzet tot het delen van de content. Wanneer je content gaat schrijven is het verstandig deze op te verdelen in H2- en H3- subkoppen. Hierdoor wordt de (lange) tekst overzichtelijker en ziet Google duidelijk waar de paragrafen over gaan. Zorg er daarnaast voor dat de inhoud op je website gemakkelijk te delen is, bijvoorbeeld door share buttons toe te voegen. Wil je weten hoeveel woorden en welke woorden je het beste in de SEO tekst kunt verwerken? Gebruik dan deze tool van SEMrush. Hierin kun je het zoekwoord invoeren en krijg je een mooi verslag over hoe jij de tekst het beste in kunt steken. 

6. Uitgelichte fragmenten nog belangrijker

In 2017 werden featured snippets uitgerold binnen Google. Dit zijn uitgelichte fragmenten met een snelkoppeling naar de bijbehorende website. Vaak staat er in dit fragment al kort het antwoord op de zoekopdracht beschreven. Het is een fantastische manier om je zichtbaarheid te vergroten, omdat deze snippets vaak boven de zoekresultaten worden getoont. Om hiermee zichtbaar te worden kun je het beste vraaggerichte content te maken. Oftewel geef antwoord op een vraag die wordt gesteld. Bijvoorbeeld ‘bakpoeder of zelfrijzend bakmeel?’. Wanneer je hierop zoekt krijg je een featured snippet te zien.

bakpoeder of zelfrijzend bakmeel

7. Afbeeldingen krijgen een grotere rol 

Zoeken naar afbeeldingen in Google wordt steeds gemakkelijker. Je kunt nu al eenvoudig op afbeeldingen zoeken, maar in de toekomst kunnen afbeelding ook gebruikt worden om producten te kopen en informatie te verkrijgen. Google geeft al langer aan dat het optimaliseren van afbeeldingen steeds belangrijker wordt. Als jij de afbeeldingen op je website nog niet geoptimaliseerd hebt, wordt dat nu echt de hoogste tijd. Zorg dat je kwalitatieve afbeeldingen gebruikt, passend bij de content die je deelt. Geef het bestand voordat je het op de website upload al een bijpassende naam. Daarnaast is het belangrijk dat je de afbeeldingen in de website de juiste ALT-tag geeft, passend bij de zoekopdracht die iemand in Google kan doen. 

8. Nog meer kunstmatige intelligentie! 

Google Discover werd in 2017 uitgerold en is een andere AI (artificial intelligence) gestuurde tool van Google. Hiermee leert Google de gebruiker herkennen aan onder andere gedragspatronen om zo de juiste zoekresultaten te kunnen tonen. De ranking wordt gedaan door middel van het algoritme, die kijkt naar de kwaliteit van de inhoud en de interesse van de zoeker. Ook hier heeft Google nog weinig indicatoren over gedeeld. Op dit moment lijkt het erop dat er wordt gekeken naar de locatiegeschiedenis, browsegeschiedenis, het gebruik van apps, agenda’s, de zoekgeschiedenis en de thuis- en werklocaties. 

9. Semantisch gerelateerde zoekwoorden nog belangrijker

Google wordt steeds beter in het begrijpen van de context van een zoekopdracht. De zoekmachine probeert de zoekintentie van de gebruiker te achterhalen en hier een zo goed mogelijk resultaat bij te vinden. Semantische zoekwoorden worden hierdoor steeds belangrijker. Google kijkt niet meer alleen naar een bepaald zoekwoord, alsof de rest van de content er niet toe doet. Er wordt steeds meer gekeken naar de rest van de pagina, wat staat er nog meer in de tekst wat verband houdt met het hoofdonderwerp? Naast het bepalen van het hoofdzoekwoord is het ook goed om te kijken naar nauw gerelateerde zoekwoorden die je op de pagina kunt verwerken. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Ubersuggest gebruiken. Via deze tool kun je gerelateerde zoekwoorden onderzoeken. Deze woorden kun je gebruiker in de content die je gaat maken. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *