Tips SEO tekst schrijven

SEO tekst schrijven tips

Tips voor het schrijven van een SEO tekst om het voor jou makkelijker te maken vindbaar te worden binnen Google. De zoekmachine wordt steeds slimmer, dus enkel zoekwoorden toevoegen heeft niet meer zo veel zin. Maar wat dan wel? 

1. Schrijf voor de bezoeker 

Na de BERT-update van afgelopen jaar, kan Google steeds beter de context van de zoekopdracht te begrijpen. Deze update speelt in op het toenemende gebruik van voice search, waarbij mensen via spraakberichten zoeken op Google. Je kunt het zo zien dat Google steeds meer leest zoals de bezoeker. Het is daarom steeds belangrijker dat de tekst prettig leesbaar is, in begrijpelijke taal en natuurlijk de snelheid van je pagina speelt ook een rol bij de gebruiksvriendelijkheid van je website en dus de ervaring van de bezoeker en Google. 

2. Gebruik zoekwoorden

Natuurlijk blijft het belangrijk dat Google begrijpt voor welk zoekwoord de pagina is geoptimaliseerd. Waar je vroeger zoveel mogelijk zoekwoorden toe moest voegen om dit aan te geven, is dat nu anders. Nog steeds is het essentieel zoekwoorden te gebruiken, alleen wel zo dat de tekst leesbaar blijft. Let er daarbij ook op  dat de zoekwoorden terugkomen in de H1 en de H2 koppen en natuurlijk in de meta title en description. 

3. Lengte van de tekst 

Hierover zijn de meningen verdeeld. Je leest over monster artikelen van wel 1000 tot 2000 woorden, maar ook professionals die zeggen dat 300 tekens voldoende is. Oftewel, een lastig onderwerp waar geen eenduidend antwoord op is. Als je het mij vraagt gaat het niet enkel om de lengte van de tekst. Als jij een tekst kunt schrijven van 1500 woorden en hiermee de lezer van begin tot eind kunt boeien, dan is dat natuurlijk prachtig. Dat ziet Google ook, zeker omdat de tijd die de bezoeker op de pagina spendeert aangeeft dat het een interessante tekst is. Haakt echter iedereen na het lezen van de eerste alinea af, dan heeft het geen positief effect op je vindbaarheid. Dus, zorg dat je een tekst schrijft van minimaal 300 woorden met een goede inhoud, zodat je de bezoeker boeit en zo lang mogelijk op je website houdt. 

3. Interne linkstructuur 

Ook de interne linkjes op je website zijn van belang. Zorg dat je pagina’s op natuurlijke wijze met elkaar verbonden zijn. Bijvoorbeeld deze blog gaat over SEO teksten. Daarom heb ik het woord SEO tekst gelinkt naar de pagina op mijn website over dit onderwerp. Dit kun je gemakkelijk toepassen, wanneer je een blog hebt. Natuurlijk zijn externe links ook belangrijk, maar dat is een ander onderwerp. Dan heb je het namelijk over linkbuilding. 

4. Houd je aan de basisprincipes

Of je nu een SEO tekst schrijft, een webpagina of een artikel voor een tijdschrift, wat je ook schrijft er zijn altijd basisprincipes om rekening mee te houden. De bezoeker en het doel dien je altijd in gedachten te hebben. Je schrijft voor de bezoeker, niet omdat jij vindbaar wilt worden of zichtbaar wilt zijn. Dat natuurlijk ook, maar dat is bijzaak. Jij wilt de bezoeker inspireren, stimuleren of informeren. Wat je doel ook is, laat dit niet los. Lees je tekst altijd nog even over om te kijken of de bezoeker er iets aan heeft en of het bijdraagt bij jouw doelstelling. 



Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *