De voordelen van SEO

De voordelen van SEO

Geen zin om te lezen? Luister de podcast!

Hoe komen bezoekers op je website? Wanneer je hier geen idee van hebt is het de hoogste tijd om Google Analytics te installeren. Veel mensen steken veel tijd en moeite in social media. Persoonlijk vind ik dit een geweldig kanaal, maar niet het beste kanaal om meer mensen naar je website te krijgen. Wat dat betreft is SEO, ook wel Search Engine Optimization, een betere keuze. 

1. Mensen zoeken jou

Wanneer iemand in Google zoekt, is diegene op zoek naar antwoorden. Hoe mooi is het als jij het antwoord hebt en op die manier gevonden wordt. Gerichter verkeer kun je niet krijgen toch? Het is belangrijk goed te weten hoe jouw doelgroep zoekt. Hier kom je achter door een zoekwoord analyse te maken. Door de website te optimaliseren voor de zoekopdrachten van jouw ideale klant, komt jouw ideale klanten via Google op jouw website. 

2. Lange termijn strategie

Het is even een werk, om je website goed te optimaliseren voor Google. Daarbij komt dat het een blijvend proces is. Het is niet zo dat jij een keer iets in stelt om hier vervolgens niet meer naar om te kijken. Maar wanneer jij eenmaal een aantal mooie posities te pakken hebt, is het een kwestie van monitoren en optimaliseren waar nodig. 

3. Geen advertentie kosten

Waar je bij advertenties puur afhankelijk bent van de hoeveelheid geld die je er tegen aan gooit, ben je bij SEO alleen afhankelijk van jezelf en de tijd en moeite die je er in steekt. Je zou kunnen zeggen dat het verkeer via de organische resultaten in Google, gratis verkeer is. Dit zie ik niet zo. De tijd die je nodig hebt om alle optimalisatie mogelijkheden door te voeren op je site kost natuurlijk ook geld. Een groot deel kun je volledig zelf, misschien zelfs wel alles wanneer je een goede websitebouwer bent. Maar waarschijnlijk moet je ook wat dingen uitbesteden. Mijn advies hierin is wel, begin met alles wat je zelf kunt doen. Vervolgens kun je kijken wat er nog nodig is om de topposities te pakken die je nog niet hebt behaald. 

4. Goed meetbaar

Door Google Analytics en Google Search Console is het super goed meetbaar wat SEO voor jouw business oplevert. In Google Analytics kun je zien hoeveel bezoekers er via de organische resultaten op je website komen en hoeveel hiervan daadwerkelijk een actie doen. In Google Search Console kun je zien op welke zoekopdrachten je al vindbaar bent en hoeveel impressies en klikken dit oplevert. Vanuit deze data kun je gaan optimaliseren waar nodig. 

5. Goede content

Tegenwoordig draait het niet meer enkel om het toevoegen van zoekwoorden en zo veel mogelijk linkjes verzamelen. De kwaliteit van de content die er op de website staat speelt een steeds grotere rol. Dit betekent dat jij wordt gedwongen goede content aan te leveren. Dit is zowel voor de bezoeker als voor Google prettig, waardoor jij en betere posities krijgt en de bezoeker nog meer aanspoort tot het doen van zaken met jou.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *