SEO tools

9 gratis tools voor SEO

Om een goede SEO strategie te maken en deze uit te voeren heb je een aantal handige tools voor handen. Sommige gratis, sommige betaald. Toch weet ik zeker dat jij met de gratis tools een heel eind kunt komen! Dus ook wanneer jij geen budget wilt uitgeven aan allerlei SEO tools, kun jij hiermee aan de slag. 

1. UberSuggest van Neil Patel 

Het begint allemaal met kijken op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden. Dit kun je heel goed bekijken via deze tool van Neil Patel. Vul een zoekwoord in en vergeet daarbij niet aan te geven voor welk land en welke taal je zoekt. Vervolgens geeft deze tool het zoekvolume en de moeilijkheid van het zoekwoord weer. De moeilijkheid geeft de mate van concurrentie aan, niet onbelangrijk om mee te nemen in je overweging. Daarnaast kun je een aantal suggesties bekijken, wellicht zijn deze zoekwoorden ook interessant voor jouw business. 

2. Google Analytics 

Must have! Zonder Google Analytics kun je niet meten wat jouw investering in een goede website en de optimalisatie daarvan oplevert. Stel daarom Google Analytics in, maak een dashboard voor een duidelijk overzicht van de informatie die je wilt zien en stel bepaalde doelen in. Zo heb je in een oogopslag zicht wat er op jouw website gebeurt en of jouw inspanning ook zijn vruchten af werpt. 

3. SEO Quake

Dit is een gratis Google Chrome extensie, waarmee je jouw eigen website en die van je concurrenten kunt analyseren. Je kunt hiermee zien welke H-koppen er zijn gebruikt, wat er is ingevuld bij de meta title en description en of alle afbeeldingen zijn geoptimaliseerd. Heel fijn ter controle van de pagina’s die je zelf online plaatst, maar ook om even bij de concurrentie te spieken. 

4. Answerthepublic.com 

Op zoek naar Long tail keywords? Dit zijn zoekopdrachten die uit meer dan 3 woorden bestaan. Bijvoorbeeld: Wat is een long tail keyword? of Wat is de beste shampoo voor geverfd haar? Via Answerthepublic.com kun je een zoekwoord invullen en de taal en het land ingeven. Vervolgens krijg je een overzicht met allemaal vragen gerelateerd aan dit zoekwoord. Het mooie is, deze tool geeft door middel van gekleurde bolletjes, ook aan waar het meeste naar gezocht wordt. Ideaal wanneer je even geen inspiratie hebt voor een nieuw blog artikel. 

5. Google Ads zoekwoordplanner 

Om nieuwe interessante zoekwoorden te ontdekken om op gevonden te worden binnen Google kun je de Zoekwoordplanner van Google Ads gebruiken. Google geeft hierin zelf suggesties voor allerlei relevante zoekwoorden, inclusief het zoekvolume. 

6. Yoast SEO 

Yoast is een WordPress plugin en onmisbaar wanneer jij je website wilt gaan optimaliseren voor Google. Je installeert deze plugin gratis, waarna je voor iedere pagina de unieke meta title en description in kunt vullen. Hierin verwerk je uiteraard het zoekwoord waarop je met de betreffende pagina gevonden wilt worden. 

7. MOZbar

Met deze tool kun je de DA en PA waarde van je website bekijken en die van de concurrentie. Daarnaast kun je tot een bepaald aantal websites (bij een gratis account) zien hoeveel backlinks de website heeft en welke dit zijn. Handig wanneer je zelf ook linkjes naar je website wilt gaan verzamelen om even bij de concurrentie te kijken waar zij al op staan. 

8. Google Search Console 

Weten op welke woorden je al vindbaar bent in Google? Dit check je gemakkelijk via Google Search Console. Daarnaast kun je ook mooi zien hoe vaak er op jouw link in Google is geklikt en hoe vaak je bent vertoont in de zoekresultaten. Tip: kijk hier ook eens naar wanneer je inspiratie nodig hebt voor je zoekwoord analyse. 

9. Accuranker 

In Accuranker kun je het zoekvolume van zoekwoorden achterhalen en daarbij de huidige posities die je al hebt behaald. Het geeft een goed beeld van welke pagina’s er al goed scoren en welke niet. Dit is een betaalde tool, maar met een gratis trial van 14 dagen. Wanneer jij aan de slag gaat met het maken van een strategie kun je dus prima gebruik maken van deze gratis trial.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *