Online SEO cursus

5 redenen waarom jij niet vindbaar bent in Google.

Wanneer jij een website hebt is het super fijn als deze ook vindbaar is in Google. Google is ’s werelds grootste zoekmachine en kan er voor zorgen dat jij massa’s interessante websitebezoekers op jouw site krijgt. Mensen zijn namelijk zelf actief opzoek naar een oplossing. Als jij deze aanbiedt en bovenaan in de zoekmachine van Google staat is dit kat in het bakkie zullen we maar zeggen.

Maar om in Google vindbaar te zijn moet jij wel het nodige in je achterhoofd houden bij het maken en bijhouden van je site. Er zijn namelijk een heel aantal redenen waarom jij niet vindbaar bent. Dit zijn de 5 redenen waarin jij niet vindbaar bent in Google.

1. Je gebruikt de verkeerde woorden

Wanneer de woorden waarop jij vindbaar wilt worden met je website niet terugkomen in de webteksten weet Google niet waarop jij vindbaar wilt zijn. Het is daarom essentieel een goed zoekwoorden onderzoek te doen. Hiermee kom je er achter hoe een gebruiker zoekt en kun jij hierop jouw website optimaliseren.

2. Je vergeet je doelgroep

Je doelgroep moet altijd het uitgangspunt zijn. Google wordt steeds slimmer en kijkt steeds meer als een echte bezoeker, zorg daarom dat je website prettig en duidelijk is. De teksten hoeven bijvoorbeeld niet overgeoptimaliseerd zijn waardoor de leesbaarheid minder wordt. Ook de tijd hoe lang iemand op jouw website zit speelt mee voor Google. Hoe prettiger jouw site, hoe langer iemand er op wil verblijven, hoe beter voor Google. 

3. Je optimaliseert alleen wat je ziet

We hadden het net al even over hoe lang een bezoeker op je website zit. Ook zaken die jij niet direct op je website ziet zijn belangrijk voor Google. Dit zijn zaken achter de schermen en data die uit het verkeer van de gebruiker wordt gehaald. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid van je site, het klikgedrag en het bouncepercentage.

4. Er gebeurt niets op de site

Zorg dat jouw website niet enkel een visitekaartje is. Maar laat hem in beweging blijven. Hiermee bedoel ik dat jij je webiste niet eenmalig maakt en er dan niet meer naar om hoeft te kijken. Het is een continu proces. Is de content up to date, plaats je geregeld nieuwe content en zijn hier reacties op? Zeker reacties zijn super fijn om te krijgen op bijvoorbeeld een blog. Hiermee geef je aan Google weer een extra seintje dat jouw content relevant is. 

5. Er wordt te weinig gelinkt

Hoe meer er vanuit externe websites naar jouw site wordt gelinkt, hoe relevanter Google jouw website vindt om te tonen in de zoekresultaten. Je kunt bijvoorbeeld een gastblog plaatsen op een andere website met een link naar jouw site. Wil je hier echt stappen in maken dat wordt er vaak een linkbuilding partij ingeschakeld. Let er wel op, dat dit meestal een van de laatste stappen is om de posities in Google een extra boost te geven. Zolang jouw website niet goed geoptimaliseerd is, gaat linkbuilding ook niet het gewenste resultaat geven. Maar als je ergens online wordt benoemd, vraag dan altijd om een linkje naar jouw website. Alle kleine beetjes helpen! 

Vond je deze blog interessant? Help dan andere ondernemers door de blog te delen op jouw favoriete social media kanaal. 

Facebook
Pinterest
LinkedIn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *