Hoe kan een mini conversie impact hebben op jouw business?

Misschien denk je bij het lezen van de titel: What the F* is een mini conversie? Kan ik mij voorstellen, des te belangrijker is het om door te lezen, want een mini conversie kan jouw business een aanzienlijke boost geven. 

Wat is een mini conversie? 

Om bij het begin te beginnen, een conversie is een doel dat behaald is op jouw webpagina of website. Dit kunnen dingen zijn als het doen van een bestelling of het aanvragen van informatie. Het laatste valt vaak onder een mini conversie. Dit is een conversie, die gericht is op klanten die nog niet klaar zijn om een grotere stap te zetten; daadwerkelijk geld uitgeven.

Ik vind het een vreselijk voorbeeld omdat iedereen hem gebruikt, maar ik heb nog geen betere gevonden. Dus, het is een beetje als daten. Je klant komt op je website, je ontmoet iemand in de kroeg en je vraagt gelijk iets van je te kopen, of met jou een relatie aan te gaan. Dit schrikt af, of in ieder geval dit zullen niet veel mensen doen. Mensen willen eerst een beeld krijgen van wie jij bent of wat jouw bedrijf is. Hier kan een mini conversie goed aan bijdragen. Het is iets wat je gratis, of voor een heel klein bedrag weggeeft om zo informatie van de klant te krijgen. 

Verschillende soorten mini conversies

Het belangrijkste doel van een mini conversie is een tussenstap creëren voor een bezoeker, voordat hij of zij een aankoop moet doen. Zo kun je alvast kennismaken met elkaar. Natuurlijk is het voor jou ook fijn om informatie van de klant te krijgen, hier kun je weer gebruik van maken voor je marketing uitingen. 

Voorbeelden van een mini conversie

Voorbeelden van mini conversies zijn een gratis checklist, een proefpakketje met monstertjes van jouw producten voor een klein bedrag of alleen verzendkosten, een webinar waar mensen aan kunnen deelnemen, maar ook een vrijblijvend adviesgesprek valt onder de mogelijkheden. Het is essentieel dat jij iets van waarde geeft aan de potentiële klant. 

Inzetten voor jouw marketing uitingen

Natuurlijk gaat het niet alleen om de klant. Een mini conversie is ook handig voor jouw marketingactiviteiten. Jij geeft iets weg en krijgt daarvoor iets terug: gegevens. Je kunt denken aan een mailadres, maar ook een telefoonnummer of postadres. Ben jij nu een wedding planner of maak je geboortekaartjes? Vraag dan ook de trouwdatum of de uitgerekende datum. Op deze manier weet je in welk termijn jij deze klant binnen moet halen. Misschien krijg je tijdens het webinar of adviesgesprek nog wel veel meer informatie over waar jij deze klant mee kunt helpen. Dit kun je inzetten bij de verdere communicatie naar die klant. Het blijft natuurlijk niet alleen bij het ontvangen van de gegevens, hier ga je ook iets mee doen.

Tijd voor actie!

Pak die telefoon en bel je potentiële klant, maak een mail funnel en stuur interessante mailings toe om iemand te stimuleren de keuze voor jou te maken. Jij bent nu aan zet! Het is misschien eng om ‘zomaar’ contact op te nemen. Wat ik mijzelf altijd bedenk is, wat zou ik doen als ik €0,- op de bank had staan. Zou ik dan wel bellen? Doe dat dan gelijk en stel dit soort dingen niet uit. Uiteindelijk merk je dat het helemaal niet zo eng is om iemand te vragen of je ze ergens bij kunt helpen. Dat is tenslotte wat je wilt, jij hebt een product of dienst waar de ander naar op zoek is. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *