Lead magnet maken voor jouw business

Een effectieve lead magnet maken om met jouw doelgroep in contact te komen

Om met jouw doelgroep in contact te komen kun je werken met een lead magnet. Het woord zegt het al: het is de manier om leads aan te trekken. Maar wat is een lead magnet nu precies en waarom is het zo effectief? En bovenal, hoe maak je een lead magnet die echt bijdraagt aan jouw doelstellingen?

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is een gratis aanbod dat je potentiële klanten geeft in ruil voor gegevens, zoals hun naam en e-mailadres. Het doel is om gegevens te verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Deze mensen kun je vervolgens benaderen om om te zetten tot betalende klant. 

Een lead magnet kan verschillende vormen hebben. Hierbij kun je denken aan een e-book, whitepaper, checklist, webinar, gratis proefperiode of kortingscode. Het belangrijkste is dat de lead magnet die je weggeeft relevant is voor jouw doelgroep en dat het aansluit bij jouw aanbod. Daarnaast wil je waardevolle informatie of een oplossing delen waarmee je inspeelt op het probleem dat jouw doelgroep heeft. 

Waarom een lead magnet ook voor jouw business werkt

Een lead magnet werkt om verschillende redenen. Ten eerste trekt het de aandacht van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Hiermee krijg je meer naamsbekendheid bij de juiste mensen. Ten tweede, kun je (doordat mensen hun gegevens achterlaten) contact opnemen met de mensen die al hebben aangegeven interesse te hebben. Deze groep mensen is makkelijker om te zetten tot betalende klant, dan mensen die nog niets van jou hebben ontvangen. Ten derde, is het een mooie manier om een relatie op te bouwen met je doelgroep. Ook al koopt iemand misschien nu niet, of niet binnen een half jaar, door een langdurige relatie op te bouwen, werk je aan je brand en zorg je dat je top of mind blijft. 

Hoe maak je een succesvolle lead magnet?

Je wilt nu waarschijnlijk direct aan de slag om een lead magnet te maken voor jouw business. Hier zijn een paar tips om je op weg te helpen: 

1. Bepaal eerst je doelgroep en de behoefte

Je gratis weggever a.k.a lead magnet moet inspelen op de behoefte van jouw doelgroep. Wat wil iemand bereiken? Welk probleem ervaart iemand? Kun jij iets weggeven wat deze pijn al een beetje verzacht en iemand dichter bij het uiteindelijke doel brengen? Stel je bent weddingplanner, dan is de behoefte van iemand een goed georganiseerde bruiloft zonder stress. Je kunt dan een planner of een checklist maken hoe je dit zelf kan doen. Ben niet te bang om waarde te delen. Uiteindelijk kan niemand het zo goed zelf zoals jij als dat als specialist kan. 

2. Kies het juiste format 

Er zijn onwijs veel verschillende manieren om jouw lead magnet in te richten. Denk bijvoorbeeld aan een e-book, checklist, webinar, masterclass, sample, kortingsbon. Kijk wat het beste aansluit bij jouw doelgroep en de informatie die je wilt delen. Houd hierbij in je achterhoofd, hoe persoonlijker hoe meer interactie en hoe groter de kans dat iemand overgaat tot een aankoop. Dit betekent niet dat je niet kunt kiezen voor een e-book of checklist. Ben je hier alleen van bewust. Het kan zijn dat het iets langer duurt, voordat iemand overgaat tot een betaalde actie.  

3. Maak het waardevol 

Het is essentieel dat je lead magnet waardevol is voor je doelgroep en ze iets biedt wat ze niet gemakkelijk ergens anders kunnen vinden. Probeer er dus altijd je eigen draai aan te geven. Deel jouw visie, jouw kijk op het probleem of de behoefte van je doelgroep. Zorg dat iemand al een kleine stap in de goede richting kan zetten. Dit vergroot de kans dat mensen ook daadwerkelijk een betaalde aankoop doen. Je wilt jouw expertise laten zien en het vertrouwen winnen dat jij degene bent die ze kan helpen.

4. Maak het aantrekkelijk 

Naast dat de lead magnet waardevol moet zijn, wil je ook dat het er aantrekkelijk uitziet en dan iemand er met gemak doorheen kan. Kies voor een aantrekkelijke titel, zorg dat het visueel is door afbeeldingen toe te voegen, en zorg dat het behapbaar is. Niemand heeft zin om een hele excelsheet door te akkeren of een video van 3 uur te bekijken. Dus bedenk van tevoren goed de kern van je boodschap en zorg dat deze duidelijk naar voren komt. 

5. Promoot het! 

Als je eenmaal een lead magnet hebt gemaakt, kun je niet gaan afwachten tot iemand het aanvraagt. Je moet het zelf promoten. Dit kun je doen via social media, via blogs op je website of het inzetten van advertenties. Sta je op een evenement? Zorg ervoor dat je ook hier laat weten dat je een fantastisch gratis aanbod hebt dat mensen kunnen aanvragen. Je wilt dat iedereen die in jouw doelgroep valt weet dat ze dit gratis kunnen aanvragen. 

Een lead magnet is dus een super effectieve manier om in contact te komen met potentiële klanten. Je vergroot hiermee de kans dat mensen zich iets bij je afnemen. Ben jij bezig met het maken van jouw marketing strategie? Dan kan een lead magnet hierin als je het mij vraagt niet ontbreken. Dus, let’s go! Het is tijd voor actie. Wil je hulp bij het maken van jouw marketing strategie of het uitwerken van een effectieve weggever passend bij jouw business? Neem dan contact met mij op! 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *