Content marketing

Hoe werkt content marketing?

Content marketing je kunt er niet meer omheen wanneer je een bedrijf of website hebt. Want content is king volgens vele. Maar hoe werkt content marketing? En misschien nog wel belangrijker, hoe kan jij het inzetten?

Hoe werkt content marketing in de praktijk?

Content marketing gaat allemaal over het delen van relevante content. Dit kan op verschillende manieren. Het kan door het delen van blogpost maar ook door het geven van webinars, het opnemen van vlogs, het maken van een E-book, het verspreiden van een podcast. Het is belangrijk dat de content die je deelt past bij je doelgroep. Bedenk hierbij altijd goed “welke problemen heeft mijn doelgroep?” Hoe kan jij helpen deze problemen op te lossen of te verzachten? Door relevante content te delen met je (potentiële doelgroep) zet je jezelf of jouw bedrijf neer als autoriteit. Je laat zien dat je de ‘problemen’ van de doelgroep begrijpt en hier bij kunt helpen.

Voorbeelden van content marketing

Dit zijn enkele voorbeelden van hoe je content marketing in kunt zetten. Je bent bijvoorbeeld slotenmaker. Door relevante blogartikelen te schrijven over het beschermen van je woning tegen inbraak, het repareren van sloten en hoe je sloten het beste kunt onderhouden, laat je zien dat je verstand van zaken hebt. Daarnaast kun je op deze manier bezoekers naar je website trekken. Door jouw artikelen leren mensen dingen over sloten en komen mensen met je bedrijf in aanraking. Grote kans dat ze wanneer ze een ervaren slotenmaker nodig hebben jou weer opzoeken. Stel je verkoopt make-up artikelen. Om jouw producten te promoten en de (potentiële) klant te laten zien wat jouw producten allemaal kunnen kun je video’s gaan maken waarin je make-up tutorials geeft met jouw eigen producten. Daarnaast kun je een blog bijhouden over de laatste trends, hoe je jouw producten het beste gebruikt maar ook welke technieken er gebruikt kunnen worden om de make-up aan te brengen. Jij inspireert met jouw content verschillende gebruikers. Het is niet het doel om iedereen direct te laten kopen, maar juist naamsbekendheid en autoriteit op te bouwen. Wanneer iemand dat make-up nodig heeft, wordt er eerder aan jou gedacht dan aan de concurrent. Met jou content laat je zien dat je verstand van zaken hebt.

Waarom content marketing inzetten?

Je zet content marketing in om een relatie op te bouwen met de klant. Het gaat hier om een lange termijn relatie. Bij content marketing gaat het niet om die ene aankoop, het gaat erom dat jouw doelgroep je weet te vinden en jouw content waardevol vind om te blijven bekijken. Zo bouw je een relatie op, wat uiteindelijk leidt tot meer conversies. Het prettige aan content marketing is dat het aan meerdere vlakken bijdraagt. Door actief met content marketing aan de slag te gaan en deze content te optimaliseren voor zoekmachines kun je meer organisch verkeer verkrijgen. Daarnaast heb jij met een goede contentstrategie nooit meer geen idee wat je nu weer op je social media moet posten. Je kunt je artikelen delen op Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest. Kies wel altijd voor een kanaal dat het beste bij jou en de doelgroep past. Wil je binnenkort een mailing sturen naar je klanten bestand? Verwerk hier ook een aantal van je geschreven artikelen of gemaakte video’s in om je klanten nog meer te inspireren. Wanneer werkt content marketing? Content marketing werkt niet direct. Tenminste het is niet zo dat wanneer jij begint met berichten te schrijven en te delen dat iedereen massaal jouw producten gaat kopen. Content marketing is een langdurig proces. Je zult veel moeten experimenten en moeten kijken wat je publiek het meeste aanspreekt. Dit heeft tijd nodig. Content marketing gaat er voor een groot deel over dat jij je doelgroep kent en hierop in kunt spelen. Je begint met het schrijven van content wat je deelt via verschillende kanalen. Door af te wisselen met onderwerpen kom je er vanzelf achter wat je doelgroep wel en niet graag leest of deelt. Wanneer je relevante content blijft delen en zo een relatie opbouwt, zullen mensen uiteindelijk het vertrouwen hebben om iets bij je af te nemen. Herhaling is hierbij key, dus geef niet op! Juist door niet op te geven onderscheid jij je van de meeste bedrijven en pluk jij uiteindelijk de vruchten van jouw gedegen content marketing.

1 gedachte over “Hoe werkt content marketing?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *