Fabulous content strategie

Het maken van een fabulous contentstrategie

Liever luisteren in plaats van lezen? Dat kan ook!

Een contentstrategie, als jij je ook maar een beetje in marketingwereld begeeft weet je dat je niet meer zonder content kunt. Hoog tijd om hier een goede strategie op los te laten. 

Wat is een contentstrategie?

Contentstrategie gaat over het beheer van vrijwel alle media die je maakt en bezit. Je kunt hierbij denken aan geschreven content, maar ook visuele content zoals foto’s en video’s. Downloadbare bestanden, templates, etc kun je ook opnemen in de contentstrategie. Een contentstrategie is altijd onderdeel van een marketing plan. Met een gedegen contentstrategie kun jij laten zien wie je bent en wat jouw expertise is. Nu kun je gewoon beginnen met het maken van content, dit is alleen niet zo effectief. Begin altijd met een plan richting een bepaald doel, een strategie. 

Voordat je begint met het maken van content  is het belangrijk de volgende vragen te beantwoorden, deze vormen de basis van jouw contentstrategie. 

1. Voor wie maak je de content?

Wie is de doelgroep? Misschien zijn er wel verschillende doelgroepen waarvoor je content maakt, dat kan zeker! Een bedrijf kan ook meerdere type klanten hebben, waardoor jij je content ook kunt richten op meer dan een lezer of kijker. 

Noteer goed welke doelgroepen er allemaal zijn die jij wilt bereiken. Zo kun je verschillende soorten inhoud en verschillende kanalen gebruiken om de doelgroepen te bereiken. 

2. Welk probleem los jij op?

Met jouw product of dienst los je een probleem van iemand op. Of je nu een kapper bent, een parfumwinkel, coach of advocaat. Iemand heeft een probleem dat hij of zij niet zelf kan oplossen en komt daarvoor naar jou. Zorg dat je goed voor ogen hebt welk probleem jij op kunt lossen en deel hier kennis over. Daarnaast is het goed te kijken naar zowel de bezoeker die nog niets van jou weet, als degene die jij al helpt. Zo blijft het voor iedereen interessant om jouw content te volgen. 

3. Welke categorieën kun je gebruiken?

Bekijk welke categorieën je aan je bedrijf kunt verbinden. Net zoals je verschillende doelgroepen kunt hebben, kun je ook verschillende categorieën hebben waaronder onderwerpen vallen. Als je bijvoorbeeld een schoonheidsspecialist bent kunnen je categorieën zijn: gezichtsbehandeling en voetverzorging. Hieraan kun je vervolgens verschillende onderwerpen hangen. Door steeds content te maken die bij deze hoofdcategorieën passen, blijf je in een lijn met je business. Uiteraard kunnen dit ook meer categorieën zijn dan twee. Voor mijzelf heb ik bijvoorbeeld: website optimalisatie, SEO, content marketing, social media en persoonlijk. Alles wat ik schrijf past bij een van deze categorieën. 

4. Waarom ben jij uniek?

Waarschijnlijk hebt ook jij te maken met concurrentie. Niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden. Je content marketing moet aansluiten op jouw Unique Selling Points, waarom moet de klant bij jou kopen en niet bij de concurrent. Ben jij bijvoorbeeld de goedkoopste kapper in de stad. Dan kun je onder andere tips geven over hoe je goedkoop je haar kunt verzorgen thuis. Hoe je zelf goedkoop shampoo maakt, etc. Lever jij de beste kwaliteit? Zorg dan dat jij jouw kennis van zaken op professionele wijze verwoord. Laat de kwaliteit die je levert zien in de content die je deelt. Ik vond dit wel een hele mooie omschrijving van Hubspot: “Om te bewijzen waarom je het waard bent om van te kopen, moet je bewijzen waarom je het waard bent om naar te luisteren.”

5. Wat voor content ga je delen?

Er zijn verschillende vormen content, van geschreven content tot gesproken en natuurlijk video. Wanneer je weet voor wie je gaat schrijven en wat je ongeveer wilt delen, is het tijd om te bepalen hoe je het wilt delen. Wat past bij jou en wat past bij jouw doelgroep? Ik denk dat dit de twee belangrijkste vragen zijn. Toch is het niet zo dat wanneer jouw doelgroep video te gek vindt en jij daar niets van weet, je dit direct uit moet sluiten. Probeer dingen, ga kijken wat aansluit en hoe jij hierop kunt anticiperen. Het is uiteindelijk zaak te bepalen welke vormen van content bij jullie beide passen. Dit zorgt ervoor dat jij het leuk vindt de content te maken en de ontvanger het leuk vind om te lezen, kijken of luisteren. 

6. Hoe ga je je content publiceren?

Bedenk voordat je begint hoe je de gemaakte content gaat publiceren. Een blog aan je website koppelen is vaak niet zo ingewikkeld. Maar hoe zit het als jij juist met video wilt gaan werken of met audiobestanden. Hoe ga jij deze publiceren, wil je hier je eigen kanalen voor gebruiken of die van andere partijen, zoals Spotify of YouTube? Of wil je misschien een e-book maken of een template? Hoe ga je deze maken en hoe kunnen mensen deze aanvragen? Allemaal vragen om vooraf goed over na te denken.

7. Op welke kanalen ga je de content delen?

Ook voor deze vraag geldt, wat past bij jou en de doelgroep? Onderzoek op welke kanalen jouw doelgroep actief is. Bedenk daarnaast welke kanalen jij prettig vindt om actief op te zijn. Hopelijk komen deze met elkaar overeen. Het is toch zonde als jij geweldige content maakt, zonder dat deze bij je doelgroep terecht komt. Bedenkt door voordat je iets maakt via welke kanalen jij het bij je doelgroep gaat krijgen. Voorbeelden van veelgebruikte kanalen zijn: Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Spotify, E-mail. 

8. Bepaal het doel van de content 

Voordat je de content gaat maken is het belangrijk te weten wat het doel is van de content. Wil je informeren, activeren of misschien wel persoonlijkheid laten zien, om nog meer een band op te bouwen met je doelgroep. 

9. Ga op onderzoek uit 

Vraag ook eens aan je doelgroep waar ze tegenaan lopen. Wat zijn interessante dingen waarover ze graag lezen of wat kijken ze graag. Wanneer jij je doelgroep duidelijk hebt kun je dit heel goed aan ze vragen. Kijk ook naar de meest gestelde vragen, vraag aan collega’s wat zij horen van klanten. Zo kom je vaak op nog meer ideeën voor het maken van content. 

Oké, met het beantwoorden van bovenstaande vragen ben je er nog niet. Het is goed een overzicht te hebben. Dit kun je gemakkelijk maken in een excel bestand. Maak hierin verschillende kolommen, waaronder: 

  • Onderwerp content 
  • De categorie waaronder het valt 
  • De doelgroep waarvoor je het maakt 
  • Wat voor soort content 
  • Voor welk kanaal
  • Het doel van de content 
  • Deadline 
  • Publicatiedatum

Hierin kun je alle onderwerpen kwijt waarover jij iets wilt delen. Zo kun je ervoor zorgen dat alle onderwerpen onder een passende categorie vallen, waardoor je in een consistente lijn content deelt passend bij jouw bedrijf.  

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *